Nystart!

Efter en lång tids passivitet tänkte jag återgå till mitt eviga skrivande (läs gnällande).

I dagsläget har mycket hänt sedan sist och jag har desto mer att skriva om. För det första sitter jag fortfarande i smeten mellan AME, Arbetsförmedlingen och Socialen, vad som händer där vet varken jag eller myndigheterna.
Till det postiva så började året gott med att jag fick plats i barn- och ungdomsnämnden som ersättare för Vänsterpartiet, därför kommer det vara oundvikligt att min blogg kommer att innehålla politiska inslag framöver.

Är ni fortfarande kvar? Ojdå, jag trodde att jag tappade er där någonstans vid "Vänsterpartiet" och "politik". Nåväl, nu har vi åtminstone gjort en utrensning bland eventuella läsare och enbart ni riktigt dedikerade finns kvar...

För stunden sitter jag dyblöt och har nyss varit och gjort en visit i centrum. Jag köpte mig årets första glass på torget men blev snabbt bestraffad av gudarna och tvingades skamset hem i regnet.
Imorgon kommer vår partiledare Ohly till Vänersborg (!). Anledningen till detta är (som ni säkert redan vet) att det är omval i västra götalandsregionen. Någon eller några hade räknat fel på några röster som uppenbarligen kunde göra skillnad så nu kör vi en slutspurt för att öka vårt eget inflytande.

Något som jag (och många andra jag pratat med) är nollställd över är att alla partier verkar utgå med exakt samma resonemang. Alla vill tydligen förbättra vården och lokaltrafiken i regionen, så vad ska man rösta på?
I det här tillfället önskar jag verkligen att jag var mer påläst, men det är jag inte. Jag vet vart V står i frågan, men jag har verkligen inte lärt mig något alls om hur de andra partierna tänkt lösa det, trots att jag har frågat dem.
Likaså tog jag upp frågan med kommunens Moderater, hur kan man vilja att skolor, förskolor ungdomsverksamheter skall bli bättre, lärartätare och tryggare om man samtidigt drar in pengar från dem? Det är för mig helt motsägelsefullt.

Till svar fick jag: "prova att gå in på skolverkets sida och göra ett diagram över hur mycket pengar skolan får och hur bra utbildning som levereras. Det är kanske inte nödvändigtvis så att mer pengar ger en bättre utbildning."

Okej, så pengar är alltså ingen faktor till hur bra utbildning vi får? Ska jag tolka det som så? Eller ska jag läsa mellan raderna och tolka det som om att det är något annat än pengar som krävs för att vår utbildning ska bli bättre? Jag står handfallen. För mig känns det ganska uppenbart, har man en skola där man har råd till kompetent personal och med god lärartäthet (jag menar vem vill läsa matematik med 30 andra elever och bara ha EN enda lärare att tillgå under lektionen?) så blir det bättre.
Med bättre menar jag alltså inte bra.
Bra kan man nog först få det om man faktiskt har BRA lärare och elever som VILL lära sig. Jag tror givetvis att detta också är bidragande orsaker till att man ska få en bra och vettig utbildning.
Likaså tror jag att en väl skött skola, utan mobbning, segregering där eleverna själva är delaktiga i hur skolan och utbildningen sköts är en viktig del i det hela. Men hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte ut pengar ur bilden. Precis som allt annat så kostar satsningar pengar, pengar som måste komma från kommunen (om vi nu inte ska fortsätta sälja ut alla kommunala skolor till privata vinstintressenter istället och köra de i botten).

Som ett sista tillägg vill jag bara kräkas lite på all hysteri kring Muslimkonspirationer. Vi vet väl alla vid det här laget att Sverige håller på att tas över av en aldrig sinande ström av ondskefulla Islam-troende? De bara väller in och förstör allt vad den svenska kulturen heter, äter upp våra skattepengar, våldför sig på våra barn och kostar staten ohyggliga summor pengar...
Och sen vaknade jag. Det var visst bara en dröm.

Hur människor har lyckats intala sig att en folkgrupp baserad kring en religiös övertygelse kommer bli en majoritet i Sverige som kommer förslava oss alla är för mig helt motsägelsefullt. Är det ingen som ser människor för människor längre?
Så vitt jag vet kommer människor sällan överens, varför skulle då alla muslimer göra det? Hur är det ens tänkbart att fantisera ihop myter om att de kommer gå samman under ett gemensamt politiskt parti, ta över landet och Islamisera det? Tankar om att fira en islamsk helgdag i Sverige sprider ju sig som en löpeld på internet och alla verkar avsky det. Varför? Är det verkligen så att midsommardagen är er så kär för att den just är svensk och har sina rötter i det fornnordiska midsommarblotet eller är det bara en ursäkt till att vara ledig, äta god mat och bli full som alla andra högtider?

Religionsfrihet finns det något som heter. Jag hade gladeligen tagit bort den och förbjudit all religiös utövning och propaganda inom landet, men att frysa ute en specifik religion, nej tack.
Ska vi fortsätta att ha dessa förtryckets symboler (nu pratar jag faktiskt om svenska kyrkor) i landet så är det väl självklart att vi kan klämma in ett gäng moskeer med? Jag ser inte problemet.

Jag har då inte fått några Islamtroende knackandes på min dörr med målet att rekrytera mig. Inte heller har jag fått någon post eller reklam om att deras tro är den rätta, att jag måste söka mig till de för att inte bli slängd i helvetets eviga brinnande käftar som den otrogna hund jag är. Vet ni vilka som däremot flitigt sprider sin propaganda och stör oss enkla människor i vår vardag? Ja just det, du vet precis vilka jag talar om.

Nu tänker jag avrunda den här gångens klagorunda och funderingar. Som alltid är ni givetvis välkomna att komma med frågor eller tankar kring det jag skriver, jag är öppen för debatt och får gärna ovanstående saker förklarade för mig om jag nu verkligen har fattat saker så fel.
Tills nästa gång, må väl!



Kommentarer
Postat av: Golvad

Hallå!

Klart vi privatiserar ALLA skolor, då blir det tightare organisation och slimmad verksamhet som kräver mindre pengar. Och, trots att det kräver mindre skattemedel (så att vi kan sänka skatten tillräckligt för att faktiskt göra skillnad för de bättre bemedlade) så kommer ägarna av de privata skolorna plocka ut vinster. Dessa vinster kan de sedan använda för att köpa platser på bättre skolor utan tight organisation och slimmad verksamhet åt sina egna barn - skolor som istället tar avgifter utöver den kommunala skolpengen... Fiffigt va? Så vinner moderaterna och deras kärnväljare! Keep it up och blogga snart igen!

2011-08-20 @ 15:23:21
URL: http://blogg.passagen.se/golvad

Skriv något konstruktivt:

Vem är du?
Groupie?

E-mail: (leder till privata sexmail från mig)

URL/Egen blogg?

Vad vill du ha sagt?

Trackback
RSS 2.0