Natt över Wenersborg och annat...

Ja, då har jag precis skickat iväg lokalbidragsansökan för vårt kommande Vampire: The masquerade lajv: Natt över Wenersborg.

Idag mår jag mycket bättre. Rror att febern är över nu, men skallen bankar lite fortfarande. Nåväl, sånt får man stå ut med antar jag.
Jag har suttit och funderat lite på hur jag ska fortsätta med min fantasy roman nu när jullovet börjar. En sak jag funderar lite kring är ett av folkslagen som kommer finnas representerade i världen. Arker har jag valt att kalla dem, men jag har ännu lite funderingar kring det hela som jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tänk er ett något primitvt samhälle, inte alltför olikt en sen järnålder i norden. Kvinnor är överställda männen och agerar ledare för de olika byarna, männen är med sin fysiska styrka utmärkta soldater och sköter även stora delar av slitgörat, kvinnorna är hantverkare, sierskor och sköter andra diverse detaljerade och fingerfärdiga arbeten.

Man lever på den kalla tundran och till viss mån i låga berg. Man försörjer sig på jakt, fiske och ett mycket begränsat och föga utvecklat jordbruk (man har dock inte kommit så långt på den fronten). Man idkar däremot handel med många andra folk och länder, och kan genom sin goda tillgång på djur, pälsar, mat och hantverk byta till sig det mesta man anser behövligt.

Tänk er nu att under ett år så höjs vattenytan markant, man börjar förstå att det inte handlar om något temporärt när landskapet runtomkring är dränkt i vatten och byns hyddor börjar lossna från sina fästen. Man bestämmer sig för att flytta sina boningar högre upp, upp i bergen. Vattenytan fortsätter att stiga, fortare för varje dag och många stryker med i katastrofen. Till slut avstannar vattenhöjningen och man sitter fast på höga platåer och bergsmassiv, här börjar man så smått att börja om på nytt igen...


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu till frågan som jag vill ha besvarad, hur utvecklas man och försörjer sig? Jag vill höra era åsikter och hur ni kan tänka er att detta folkslag lyckas hålla sig vid liv. Håll er gärna så jordnära som möjligt, men ni får gärna ha idéer kring övernaturliga medel också.

Se så, gör era röster hörda!

Kommentarer
Postat av: Åldersman

Att leva på berg med mycket vatten omkring betyder att fisket blir än viktigare man utvecklar också en ny form av teknik att bygga bostäder på bergen, en tidig teknik att mura sten så att det blir bostäder och förvaringsutrymmen. Bättre och större båtar för att nå andra folk och länder byggs. En torkperiod kommer efter regnande och sakta och säkert sjunker vattnet undan och snart syns Arena Vänersborgs tak.

Allt var bara en lång ond dröm som drabbats hela befolkningen.

2009-12-03 @ 16:00:20
Postat av: Åldersmannen

Tycker fortfarande att allt kan sluta med att det hela var en hemsk mardröm och att allt slutar med ruta ett. Mitt tidgare inlägg har du tydligen raderat.

2009-12-03 @ 16:50:57
Postat av: Kenny

Visst är fisket viktigare om det blir typ enda källan till mat. Det är dock inte regn som let till den ökade vattennivån, mer avslöjar jag inte =)



Jag har inte tagit bort något inlägg?

2009-12-03 @ 18:42:32

Skriv något konstruktivt:

Vem är du?
Groupie?

E-mail: (leder till privata sexmail från mig)

URL/Egen blogg?

Vad vill du ha sagt?

Trackback
RSS 2.0